Je lepší turbo repasované nebo nové? Jaké jsou v nich rozdíly?
Tato otázka napadla asi každého motoristu, který někdy řešil problém se svým turbodmychadlem. Na internetu koluje hodně mýtů a polopravd a tak si tu dnes nějaké rozebereme a vysvětlíme co a proč z pohledu firmy, která se výhradně repasováním turbodmychadel zabývá už více než 15 let.
Repase, generální oprava či lidově repas turba
Opravy turbodmychadel se zpravidla dělají na vozidlech, které už mají něco za sebou, či se zanedbal servis. Jsou ale i případy, kdy protože se na autě dělá větší servis jiných částí motoru, tak i turbodmychadlo, protože už je lidově "venku" jde na kontrolu či repase. To výrazně mění situaci co a proč se s turbem musí dělat.
Turbodmychadlo se skládá z několika částí a ty se tady teď krátce rozebereme, pro jednodušší pochopení zda je lepší nové či repasované.
Střed turbodmychadla
Dominantou turbodmychadla je už podle názvu střed. Ve středu se nachází zalisovaná všechny ložiska, kroužky, simeringy a také osička na které se nachází spodní (dmychadlová) vrtulka a na opačné části také vrchní (kompresorová) vrtulka. Tento díl je nejvíce namáhaný spolu s jeho komponenty.
Geometrie naklápění lopatek
Tento díl se stará o průběh výkonu turbodmychadla, malé lopatku uspořádané do kruhu korigují výfukové plyny, které pak mohou roztáčet dmychadlovou vrtulku. Tento díl je přesně ta část, která se nejčastěji zanáší.
Podtlaková či elektronická regulace
Podtlak, baňka či ovládání jsou jen z některých názvů, které označují regulaci turba. Ať už podtlaková nebo elekrická, regulace poslouchá příkazy jednotky jak ovládat nastavení geometrie a tak i výkon turbodmychadla.
Je tedy lepší nové nebo repasované? Kde je lepší poměr cena/výkon?
Předně je potřeba uvést na pravou míru, jak to je s novými a repasovanými turbodmychadly. Když si kupujete nové originální od automobilky, tak ne vždy dostanete úplně nový kus. Oni totiž většinou výrobci chtějí za každé nové turbo jedno turbo staré. Proč? Protože oni v podstatě také ta turbodmychadla repasují - mění celý vnitřek a původní je jen obal. Takové origo, leč repasované turbo se pozná podle toho, že má druhý štítek. Když se na to zaměříte, tak zjistíte, že je na tom starém (vlastně štítek na štítku). Nové turbo tedy ne vždy je tak úplně nové.
Jestli se ptáte, jak si to výrobci mohou dovolit, tak odpověď je jednoduchá - repasované turbodmychadlo má totožné vlastnosti jako nové turbodmychadlo. Dokonce ho i předčí v tom, že repas už má svody a obal vyhřáté, takže nebudou měnit svůj tvar vlivem několika prvních teplotních změn.
Ošizené repasované turbo nebo repase udělaná pořádně
Není ale repase jako repase. Nejlevnější varianta je totiž výměna jenom turbínového kola s osou nebo dmychadlového kola, případně obou a samozřejmě ložisek. Problém je s korpusem středu, který zůstane původní a maximálně se nechá opískovat. Jenže taky může mít poničené hrany drážek těsnících kroužků, což se následně projeví únikem oleje.
Opravdová repase turbodmychadla obvykle vypadá tak, že se skutečně nechá jenom původní obal turbodmychadla a vymění se komplet celý střed, osadí se nová geometrie, vše se vyváží a samozřejmě se znovu nastaví nový ventil ovládání geometrie. Cenově se to oproti té levnější variantě až tolik neliší, ale majitel auta má víceméně jistotu, že je celé turbo jako nové a při správném zacházení mu vydrží prakticky navždy.
Více informací a jak všechno vypadá můžete vidět i na našem videu níže: